ZPRÁVY

Na kamzíky číhají fotopasti, nastražili je ochranáři

19. listopadu 2013, 10:30, téma JESENÍKY, Hana Písková


Jeseníky - Kamzíky v Jeseníkách sledují fotopasti. V nejcennějších partiích pohoří je nechali nainstalovat ochranáři přírody. Chtějí tak zjistit, zda jsou kamzíci jediní, kteří okusují nejvzácnější a kriticky ohrožené rostliny.

„Smyslem je ověřit frekvenci přítomnosti kamzíka v kritických lokalitách. Zda se jedná skutečně pouze o kamzíka a nedostává se na některá místa například i jelení zvěř, eventuálně srnčí. Mohli bychom tak jednoznačně definovat vliv kamzíka na kriticky ohrožené druhy rostlin,“ vysvětluje Jindřich Chlapek ze Správy chráněné krajinné oblasti Jeseníky. Snímky stahují ochranáři přibližně po týdnech a fotopasti postupně přemisťují. Pohyb zvířat sledují v nejexponovanějších a skalních terénech. Fotopasti instalovali ochranáři záměrně před kamzičí říjí, aby zachytili celý její průběh, zvířata jsou totiž nejaktivnější.

Zastánci kamzíka věří v nevinu

S instalací fotopastí souhlasilo i občanské sdružení Jesenický kamzík, které bojuje za záchranu kamzíka horského v Jeseníkách. V současné době žije v pohoří asi 260 kusů zvířat. Členové organizace jsou ale přesvědčeni, že tato zvířata nejsou jediným škůdcem. „Jde nám o to, aby se všechno nesvádělo jen na kamzíky, kteří, pokud vím, dělají škodu v případě jedné jediné byliny. Mělo by se zdokumentovat, kolik kamzičí zvěře se v této lokalitě pohybuje,“ říká jeden z členů sdružení Jiří Pecháček. Fotopasti nejsou žádnou novinkou. Ochranáři přírody si ale první čtyři kousky na monitoring kamzíků mohli dovolit až letos. Fotopast má několik čidel a reaguje na pohyb, pak spouští fotoaparát. Může pořídit záznam i automaticky v zadaných periodách. Vyhodnocení záznamu z fotopastí nebude snadné a zabere ochranářům přírody hodně času. Na zimu se výzkum přeruší. Má ale pokračovat i v dalších sezonách.


Foto: red

Pro někoho škůdce, pro dalšího symbol Jeseníků – kamzík horský.


Sdílet na Facebooku Upozornit známého | Tisknout | Nahoru

NÁZORY K ČLÁNKU
Redakce Rej.cz není odpovědná za obsah diskuze. Každý přispěvatel nese právní odpovědnost za své zveřejněné názory.

Datum: 19.11.2013 11:45
Titulek: dotaz
Autor: aNONYM
souhlas 315 - nesouhlas 247
Nabízejí někde v rámci Jesenických specialit kamzičí maso?

Reagovat
Datum: 19.11.2013 12:47
Titulek: Re: dotaz
Autor: takyhovado z Putimě
souhlas 315 - nesouhlas 230
U Graubnera v arcibiskupském paláci, ale bez rámce, zato na zlatém podnose

Reagovat
Datum: 21.11.2013 11:40
Titulek: "škůdce v jeseníkách"
Autor: František Porteš
souhlas 323 - nesouhlas 269
Pozorně jsem si přečet Váš příspěvek a žasnu,jak může být živočich,který prokazateně žije v Jeseníkách přes 100 let,označen jako škůdce.
Právem považuji za škůdce každého člověka,který se takto může vyjadřovat.....
Akademie věd Brno již dávno na základě svých výzkumů,kdy byl též kamzík označován za tzv.nepůvodní zvěř,škodící,okusem,ošlapem a kyselostí trusu jesenické floře, všechny tyto teorie vysvětlila a uvedla na pravou míru.Skončily tak představy "plných mražáků" a vděku hostů,toužících po odstřelu za každou cenu.
Ano,je pravda,že jako každé zvíře žrát musí,ale nespásá nic jiného,než kdykoiv předtím a možná tak jedno procento toho,co spásaly ovce v okoí Pradědu někoik desítek let..A ejhle-nikomu to nevadilo,dokonce ani vzácným bylinám,které v jeseníkách rostou a kterým dokonce toto spásání pomáhalo.
Kamzíky pozoruji a monitoruji několik let a umístění fotopastí v období páření,kdy kamzíci migrují a "nechovají se standardně " považuji za přínos pouze ve smyslu monitoringu jejich pohybu,nikoli monitorování skadby jejich potravy,kde je jediným možným ukazatelem rozbor trusu a to zejména v období vegetačního růstu bylin.
Ano,samozřejmě se při pastvě najde občas i něco zeleného ale není to pravido ani potřeba.
V dnešní době,kdy jsou nové dřeviny při výsadbě ošetřeny tak,aby se okusu zabránio,jak srnčím,jeleny a pod.je absurdní,hovořit o případných ztrátách,poškození a pod na vrub této zvěře,která se vzhledem k několika generacím má již několik let za původní.
Kamzičí zvěř v Jeseníkách je navíc důležitým genofondem Evropy,nebot nikdy nebyla postižena nemocemi,které se u této zvěře vyskytují....
K samotným stavům nepřispívá ani fakt,že počty zvěře jsou uměle navyšovány aby se tak zvýšily kvoty pro odstřel,což v praxi znamená,že skutečný počet jedinců této populace je mnohem nižší,než udávají součty,řádově ve 30% skutečnosti.ˇ
Takže pánové,teoretici-zkuste někdy svými veřejně prezentovanými úvahami škodit méně než zminovaný kamzík,at se za vás jednou vaše děti nemusí stydět,když se budou dívat na kamzíka z Jeseníků na fotografiích,nebo v loveckém zámku Usov.
Příroda si svoji rovnováhu vždy zajistila a opět zajistí i bez vaší tzv.pomoci

Reagovat
Datum: 21.11.2013 15:59
Titulek: Bez titulku
Autor: Anonym
souhlas 322 - nesouhlas 301
Naprostý souhlas a také kamzíci jsou "ve znaku" Jeseníků, jiné české hory je nemají, asi nám je závidí.

Reagovat
Datum: 22.11.2013 10:34
Titulek: Re: Bez titulku
Autor: bratr Vinetů
souhlas 338 - nesouhlas 322
aha, takže Jeseníky dělá fánglíčkaření s rakušáckým kamzíkem... Takže za chvilku nám z Jeseníků zůstane nabubřelá značka na papíře..

Reagovat
Datum: 22.11.2013 10:45
Titulek: Re: Bez titulku
Autor: Anonym
souhlas 330 - nesouhlas 258
Jakýpak Rakušák? To jsme vlastně také....

Reagovat
Datum: 22.11.2013 09:13
Titulek: Re: "škůdce v jeseníkách"
Autor: aNONYM
souhlas 298 - nesouhlas 214
„Právem považuji za škůdce každého člověka,který se takto může vyjadřovat....“ - to mě hodně pobavilo :-)))

Reagovat
Datum: 21.11.2013 12:19
Titulek: umělá značka nebo originální příroda?
Autor: Robátko
souhlas 252 - nesouhlas 270
kamzík byl do Jeseníků vysazen uměle a pokud se nebude regulovat, tak zničí původní Jesenická společenstva. Podobně jako, když si na zahrádku pustíte krávu nebo vola.

Reagovat
Datum: 21.11.2013 16:13
Titulek: Re: umělá značka nebo originální příroda?
Autor: Anonym
souhlas 339 - nesouhlas 252
Jeho Výsost císař František Josef I. osobně alpské kamzíky v Jeseníkách schválil a vysazení kamzíků zajistila lesní správa Řádu německých rytířů, tady nějaký buran se nebude povyšovat nad císaře!

Reagovat
Datum: 21.11.2013 16:35
Titulek: Re: umělá značka nebo originální příroda?
Autor: Templ
souhlas 329 - nesouhlas 262
V tom případě je potřeba vystřílet veškerou faunu.

Reagovat
Datum: 21.11.2013 16:56
Titulek: Re: umělá značka nebo originální příroda?
Autor: Lempl
souhlas 289 - nesouhlas 273
Jesenické ekosystémy se dlouhé tisíciletí vyvíjely bez uměle vyszeného alpského kopytníka, který nevratně likviduje několik originálních Jesenických endemitů, které se (na rozdíl od kamzíka) nikde jinde na světě nevyskytují.

Je-li Vám milejší Disneyland než Jeseníky, vysaďte si tu Mickeymouse

Reagovat
Datum: 21.11.2013 17:01
Titulek: Re: umělá značka nebo originální příroda?
Autor: Templ
souhlas 302 - nesouhlas 260
Stačilo by vysadit mamuty, když hovoříte o tisíciletí. A mimochodem....alpské, tatranské aj. květeně kamzík neškodí?

Reagovat
Datum: 21.11.2013 18:26
Titulek: Re: umělá značka nebo originální příroda?
Autor: Lempl
souhlas 323 - nesouhlas 282
Víš co je to endemit?

Reagovat
Datum: 22.11.2013 07:23
Titulek: Re: umělá značka nebo originální příroda?
Autor: Templ
souhlas 317 - nesouhlas 220
Jo. Mamut, popř. prvok.

Reagovat
Datum: 22.11.2013 10:24
Titulek: Re: umělá značka nebo originální příroda?
Autor: bratr Vinetů
souhlas 296 - nesouhlas 326
Odkdy retarduješ k neandrtálcům?

Reagovat
Datum: 22.11.2013 10:43
Titulek: Re: umělá značka nebo originální příroda?
Autor: Anonym
souhlas 291 - nesouhlas 289
Když už, tož už. Co je vlastně v Jeseníkách původní? Smrk? Kleč?.....

Reagovat
Datum: 22.11.2013 16:26
Titulek: arogance Homo Sapiens - Re: umělá značka nebo originální
Autor: bratr Vinetů
souhlas 289 - nesouhlas 255
Otázka zní, jestli má člověk právo nevratně vyhubit druh (či poddruhy), který se nikde jinde na světě než v Jeseníkách nevyskytuje.

.

Reagovat
Datum: 23.11.2013 09:50
Titulek: Re: arogance Homo Sapiens - Re: umělá značka nebo originální
Autor: Templ
souhlas 287 - nesouhlas 255
Nejsem odborníkem na stravu. Chcete ale tvrdit, že ony endemity spásají pouze kamzíci, ostatní zvěř je širokým obloukem obejde?

Reagovat
Datum: 23.11.2013 10:58
Titulek: Re: arogance Homo Sapiens - Re: umělá značka nebo originální
Autor: bratr Vinetů
souhlas 297 - nesouhlas 225
je to horská koza... nejen spásáním, ale i ošlapem a eutrofizací v a kolem skalních výchozů, kde se dlouhá desetitisíciletí nic podobného nevyskytovalo a kde se vytvořila unikátní Jesenická společenstva

Reagovat
Datum: 21.11.2013 17:47
Titulek: Re: umělá značka nebo originální příroda?
Autor: zvědavec
souhlas 255 - nesouhlas 300
Mělo by se vážně začít od těchto zelených magorů, než stačí napáchat další škody, které je nesnadné odstanit. Největší zlo proti přírodě jsou ekoteroristi.

Reagovat
Datum: 21.11.2013 18:32
Titulek: Re: umělá značka nebo originální příroda?
Autor: Robátko
souhlas 330 - nesouhlas 273
Tuhle jsem byl na louce a v lese a podle toho, co jsem viděl, tak největší škodná jsou bouchalové myslivci, kteří si mocně krmí prasata, která působí těžké škody.

Reagovat
Datum: 22.11.2013 23:26
Titulek: Bez titulku
Autor: František Porteš
souhlas 276 - nesouhlas 257
Myslím,že vyjádření komisaře EU o původnosti zvěře-tedy i kamzíka je jasné a nepopiratelné-pokud má alesponˇ 3 generace v dané lokalitě,považuje se za původní a tečka...Jak jsem již uvedl výše,i kdysi dovezená ondatra zdomácněla nejen v opočenském rybníku a příroda si pomůže sama,vracejí se medvědi,rys,vlci a bohužel i ti nejhorší a nejnebezpečnější-lidé,kterým myslivost nic neříká.Tak to je a ani ochranáři nejsou stejní,jste bohužel v CR.veřejnost možná ani neví,že za škody,způsobené zvěří,platí nájemci honiteb pokuty a ne malé,prostě je to kompenzace. jejich právo k výkonu myslivosti v dané honitbě,za kterou samozřejmě též platí nájem tím není dotčeno...ˇDnes,kdy se instalují fotopasti s GSM systemem havně kvůli lidem-ne tedy kvůli škodám způsobeným zvěří,se můžete na MMs zprávě okamžitě podívat,kdo kde a proč škodí....

Reagovat
Datum: 22.11.2013 23:41
Titulek: blahodárnost stovek generací králíků v Austrálii
Autor: bratr Vinetů
souhlas 302 - nesouhlas 280
Ten Váš komisař EU bude patrně šarlatánsky příživnický debil, jako ostatně většina papalášů EU vymýšlející chujoviny. A opakuji, nejde o původnost, ale o to zda má někdo právo nechat nevratně zničit jedinečné - to jest nikde jinde se nevyskytující Jesenické druhy a poddruhy.
(tečka)

.

Reagovat
Datum: 22.11.2013 23:58
Titulek: Re: Bez titulku
Autor: takyhovado z Putimě
souhlas 286 - nesouhlas 283
a platí to nebeské moudro EU komisaře i na bystře se množící spoluobčany z Chánova či Čuňkova?
Dny occidentu jsou ostatně sečteny

Reagovat
Datum: 23.11.2013 01:02
Titulek: Re: Bez titulku
Autor: aNONYM
souhlas 318 - nesouhlas 261
V tom případě uvítejme jako domácí druhy plzáka španělského, americké druhy raků a norka. Místa díky nim mizejících raka říčního, vydry nebo hranostaje jsou zabrána jistě kvalitní náhradou, která tady žije určitě déle, než tři generace. Kdo by ty naše původní zvířecí sralbotky litoval?

Reagovat
Datum: 23.11.2013 17:17
Titulek: To: bratr Vinnetou
Autor: Templ
souhlas 301 - nesouhlas 303
"je to horská koza... nejen spásáním, ale i ošlapem a eutrofizací v a kolem skalních výchozů, kde se dlouhá desetitisíciletí nic podobného nevyskytovalo a kde se vytvořila unikátní Jesenická společenstva"

Že ty máš můj rudý bratře chuť na řízeček.....

Reagovat
Datum: 23.11.2013 18:57
Titulek: Bez titulku
Autor: bratr Vinetů
souhlas 315 - nesouhlas 320
ale na to netřeba skákat po skalách za kamzíkem. I holým nožem dá se lovit maso v lesích... říká se tomu přírodní výběr - prostě slabší kusy jsou přirozenou kořistí predátora. Ale na rozdíl od mysliveckých hostů to není záliba či hon za trofejí, ale skutečná potřeba obživy.

Reagovat
Datum: 24.11.2013 08:28
Titulek: Re: Bez titulku
Autor: Templ
souhlas 334 - nesouhlas 259
Dobře. Utloukl jsi mě bratře argumenty. Možná by stačilo Kotel osadit značkami se zákazem vstupu kamzíkům.

Reagovat
Datum: 24.11.2013 17:55
Titulek: mravouka klackem dle Ámose dovolena
Autor: bratr Vinetů
souhlas 292 - nesouhlas 251
Když je bledá tvář naučí číst a mravným způsobům, tak možná stačilo

Reagovat

ZA KULTUROU ZADARMO

 VYHODNOCENÍ

V minulé soutěži se o volný vstup na zábřežský Akustikfest správnou odpovědí nikdo nepřihlásil, nemá tedy žádného výherce.