Ten se už od 10. srpna koná v prostorách nádvoří bývalého středověkého Tunklova hradu. „Hradní nádvoří se letos otevřelo pro projekt takového rozsahu vůbec poprvé. Podle zkušeností a ohlasů, které zatím máme k dispozici, jsme vsadili na dobrou kartu a je třeba poděkovat za vstřícnost především vedení společnosti Talorm, která areál vlastní,“ říká ředitel Zábřežské kulturní Zdeněk David.
Zatímco úterní a čtvrteční večery budou patřit filmové komedii Bobule a muzikálové romanci Mamma Mia!, v pátek 20. srpna vyvrcholí kulturní léto v Zábřehu pořadem Carmen a flamenco. Ten je založen na propojení témat z opery Georgese Bizeta Carmen s charakteristickým jihošpanělským tancem flamenco. Árie z opery jsou zachovány v původní podobě, zpívané školeným hlasem tradičním způsobem. Doprovod ke zpěvu je zaranžován pro španělskou kytaru, flétnu a violoncello, čímž je propojena myšlenka tématu s charakterem prostředí, kde se děj odehrává. Použita a zaranžována jsou rovněž intermezza z opery. Vstupy Carmen jsou doplněny hrou na kastaněty, perkuse a doprovodem flamenkového zpěváka. Emoce jednotlivých scén podtrhují tradiční i moderní kostýmy.
Pořad začíná o půl deváté, přičemž hradní nádvoří bude otevřeno nejméně půl hodiny před začátkem akce. Pro návštěvníky se po celou dobu programu počítá s možností občerstvení a připraveno bude rovněž sociální zázemí. „Jeviště na hradním nádvoří je kryté, takže vystoupení přesuneme do kulturního domu pouze v případě vyloženě deštivého počasí,“ informoval Zdeněk David. V tomto případě by akce začala s patnáctiminutovým zpožděním. Vstupenky na pořad Carmen a flamenco lze zakoupit v infocentru zábřežského kulturního domu a obvyklých předprodejích v Šumperku, Mohelnici a ve Štítech. Kapacita prostoru je omezena, se zakoupením vstupenek by proto zájemci neměli váhat.
CARMEN A FLAMENCO
Komponovaný hudebně-taneční projekt operní pěvkyně Edity Adlerové a flamenkové tanečnice Jany Drdácké s živým doprovodem. Principem projektu je propojení témat z opery G. Bizeta „Carmen“s charakteristickým jihošpanělským tancem flamenco. Árie z opery jsou zachovány v původní podobě, zpívané školeným hlasem tradičním způsobem. Doprovod ke zpěvu je zaranžován pro španělskou kytaru, flétnu a violoncello, čímž je propojena myšlenka tématu s charakterem prostředí, kde se děj odehrává. Použita a zaranžována jsou rovněž intermezza z opery. Vstupy Carmen jsou doplněny lidovými španělskými zpěvy a písněmi F. G. Lorky a prostřídány tancem flamenco a hrou na kastaněty, perkuse a popřípadě s doprovodem flamenkového zpěváka. Flamenkové taneční styly „palos“ jsou vybrány tak, aby dokreslovaly náladu árií – vášnivá párová Soleá por Bulerías, teskná Petenera, folklórní Sevillanas, vznosná Alegrías a rozverná Bulerías. Kostýmy, tradiční i moderní, podtrhují emoce jednotlivých scén.
V programu uslyšíte a uvidíte:
- Slavné árie a intermezza z opery Carmen (Habanera, Seguidilla, Kartová, Gypsy song)
- Výběr z unikátního cyklu třinácti písní F. G. Lorky
- Teskný tanec o smrti s vlečkou a šátkem - Petenera con bata de cola
- Efektní perkusivní dance macabre s doprovodem cajónu - Seguiriyas
- Lidový párový tanec ze Sevilly - Sevillanas
- Veselý tanec z Cádizu - Alegrías
- Vášnivý taneční duet – Soleá por Bulerías
- Charakteristický zvuk kastanět – Lorkova píseň Vivat Sevilla!
Učinkující :
- Edita Adlerová – Carmen, mezzosoprán
- Jana Drdácká – tanec flamenco a choreografie
- Eduard Zubák – tanec
- Miroslav Žára – kytara a aranže
- Michael Cába – cajón
- Zdeněk Žorna – flamenkový zpěv
- Pavol Križovenský – flétna
- Jan Pech – violoncello
Edita Adlerová - mezzosoprán

Vystudovala Konzervatoř v Pardubicích. V r. 1991 absolvovala s rolí Carmen v Plzeňské opeře a stala se tak nejmladší Carmen v historii české opery. Je držitelkou ceny Českého hudebního fondu. Zpívá sólové party v oratoriích, spolupracuje s Českým rozhlasem a Českou televizí. Vystupuje na významných festivalech (Mezinárodním festivalu Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Rebelující dámy české hudby), spolupracuje s nejznámějšími českými orchestry (Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Pražská komorní filharmonie, Státní filharmonie Brno, Komorní filharmonie Pardubice, Filharmonie Hradec Králové, Moravská filharmonie Olomouc ad.), předními dirigenty (S. Baudo, P. Altrichter ad.), umělci a známými osobnostmi. Koncertovala v Německu, Rakousku, Španělsku, Maroku, Rumunsku, Lotyšsku, Moldávii. Mimo projektu Carmen a Flamenco je spoluautorkou a interpretkou v duu Two Voices se šansoniérkou Janou
Jana Drdácká – tanec flamenco

Jana Drdácká, flamenková tanečnice, choreografka a pedagožka, je průkopnicí flamenka v České republice a jeho výuky na profesionální úrovni - od roku 2001 vyučuje v Praze, kde v roce 2002 založila studio Zambra. S flamenkem se seznámila v roce 1998 během vysokoškolských studií v USA, kde absolvovala první kurzy u José Moliny v New Yorku. Následující léta se učila ve Španělsku u renomovaných profesorů jako Manolo Marín, Matilde Coral, Javier Latorre, Belén Maya a Rafaela Carrasco. S kytaristou Danielem Gájou založila v létě 2000 první ryze českou flamenkovou skupinu Arsa y Toma, se kterou v pozměněném obsazení účinkuje i v projektu Carmen a Flamenco. Jana Drdácká je nejen vynikající tanečnicí, ale i choreografkou a dramaturgyní svých projektů. V letech 2004-2007 uvedla na scénu pražského Švandova divadla a Divadla v Dlouhé představení COlor Flamenco, Tierra de Flamenco a Arena y Sal. Pro divadelní hru Pláňka vytvořila choreografii v Divadle na Prádle v roce 2002.