SPORT

Jak se hraje americký fotbal na Severní Moravě?

4. července 2007, 14:36, téma NETRADIČNÍ SPORTY, Stanislava Marešová


V minulých týdnech jsme vám představili dva pouliční sporty, které jsou kratochvílí dnešních mladých lidí. Dnešní nahlédnutí pod pokličku sportujících Šumperáků bude o něco tradičnější. I když, jak pro koho.


Je jich třináct a jejich průměrný věk je 20 let. Jmenují se DIETOS a hrají za humny americký fotbal. Tedy vlastně to není zas až tak úplně pravda. Sami hráči  uvádějí na pravou míru: "Sport, který hrajeme, nemá jméno, teda aspoň my jsme za tu dobu název nenašli. V našem podání jde o mutaci AMERICKÉHO FOTBALU /AF/ a  FLAG FOOTBALLU / FF/."
Pozn.: FF je  nekontaktní sport, při němž není dovoleno blokování.

Scházejí se na hřišti u Luží a svůj volný čas tráví učením se pravidel i jejich praktikování při hře. Pravidla jsou celkem podobná těm z amerického fotbalu nebo ragby. Pokud i tak v tom máte zmatek, je na čase vše osvětlit. 

  • Ragby je hra, která se datuje od roku  1823, kdy se na univerzitních kolejích anglického města Rugby rozhodl jeden hráč fotbalu donést míč do branky v náručí. Ragby proti sobě hrají dvě patnáctičlenná mužstva. Hraje se 2×40 minut na hřišti o rozměrech max. 100×70 m s brankami ve tvaru písmene H.

 

  • Americký fotbal je hra, která  vznikla jen o pár let později /kdo tedy opisoval, je na snadě/,  roku 1875  na Harvardské univerzitě při utkání se studenty z McGillu v Kanadě. Oproti hře ragby jsou v americkém fotbalu předepsány i povinné výstroje, které činí z hráčů hromotluky v helmách. Patří sem mimo jiné chrániče kolen, ramen, kyčlí a kostrče, stehenní chrániče,  ochranné mřížky na obličej a náústky. Hra se odehrává mezi dvěma týmy, jejichž počet hráčů na trávníku v každém týmu není vyšší než 11. 


A dostáváme se až k poměrně novému pojmu Flag football.  Je to bezkontaktní verze fotbalu hraná v mnoha variantách. I vybavení pro tuto hru je mnohem primitivnější než u ragby nebo u amerického fotbalu. Vlastně stačí je míč a pásky s "flagy".  Smyslem hry, který je i v ragby nebo americkém fotbalu označován jako  "složit" hráče,  je pak zbavit protihráče jeho flagu.

I ve verzi FF jsou hráči rozděleni na offense / útok/ a defense /obranu/.   Šumperský tým DIETOS sice na počátku váhal, zda nezačít rovnou s verzí ostrého amerického fotbalu, ale nakonec absenci tělesného kontaktu, který je právě při americkém fotbalu onou třešinkou na dortu pro lačné diváky, nahradili členové DIETOS šátky.  átek nám nahrazuje fyzický kontakt; úkolem hráče bránícího mužstva je vytrhnout šátek hráči mužstva, které útočí – stačí vytrhnout pouze jeden šátek, ať už na pravé či levé straně těla," vysvětluje   Funky alias Martin Hejtmánek a dodává: "Jakmile hráč vytrhne šátek protihráči, hra se zastaví a útočící mužstvo rozehrává z místa, kde došlo k vytrhnutí šátku hráčem z bránícího mužstva. Šátek lze vytrhnout pouze hráči, který má míč!"

 

Větší část  týmu DIETOS. Aby se mohlo hrát, musí se sejít minimálně osm hráčů /jedno družstvo tvoří 4-5 hráčů/. 


"Hrajeme s míčem na americký  football tzv. šiškou, která není přímo originální, ale je zdatnou napodobeninou originálu, který splňuje všechny požadavky pro mužský AF," říká jeden z hráčů DIETOS Martin Hejtmánek. 




Další video zde.





Už dneska chystají DIETOS odvetu proti Mostu. Se stejným zápalem lákají i další nové hráče, kteří si chtějí vyzkoušet jak tvrdou verzi amerického fotbalu, tak i mírnější formu Flag football.




Rozhovor se šumperským týmem DIETOS. Slova se ujal QB - šéf týmu Jan Kolařík alias Koláč.

Kdy jste se vůbec poprvé setkali s hrou americký fotbal a proč právě tento sport?

Koláč za DIETOS: "V televizi a hlavně internet. Lákalo nás to zkusit a přišlo nám to zajímavé, i když první hry byly vcelku o ničem a vypadalo to, že jak jsme rychle začali, tak i rychle skončíme, ale časem se ukázalo, hlavně na hřišti, že by to byla chyba - skončit. Teď tím žijeme a nedovedeme si bez toho představit víkend... Začínali jsme hrát v červnu 2006, takže tento rok jsme oslavili 1. rok a doufejme, že ne poslední."
 
 
Bylo těžké najít v nejbližším okolí slušné spoluhráče? Začínali jste všichni na stejné úrovni, tedy coby amatéři, nebo měl někdo možnost seznámit se s AF nebo ragby naživo?

Koláč za DIETOS: "Bylo a stále to těžké je. Skupinka 5-6 lidí byla pořád, ale sehnat hráče na minimální počet 8 a více, se ukázal být těžký. Takže kdo mohl, přemlouval své kamarády, někteří zůstali a hrají dále, zatímco někteří skončili po první hře. Je to dáno tím, že tento sport je pro ČR absolutně nepopulární a málokdo ho chápe. Začínali jsme na zhruba stejné úrovni - jen pár z nás vědělo, oč jde. Je na každém, jaký o to má zájem a chuť se zlepšovat. V současnosti, i díky studiu v Příbrami, se jeden z nás (Mucha) dostal do týmu Příbram Bobcats, kteří jsou účastníky české ligy AF."
 
Hra a styl FF se od AF liší. Neuvažovali jste přece jen o přitvrdění? Vždyť to je zčásti i to, co je na AF tak zajímavým prvkem.

Koláč za DIETOS: "Ze začátku jsme chtěli, ale i kvůli obavám o svém zdraví jsme začali se šátky. Až teprve v květnu 2007, jsme narazili na partu stejně zaměřených z Mostu. Jen rozdíl byl v tom, že používali hokejové vesty a tím pádem hráli do těla. Myšlenka sehrát s nimi utkání nás lákala a tak jsme si také sehnali vesty a po jediném tréninku jsme odjeli do Mostu, a po tomto utkání jsme zjistili, že hra s šátky nás již tak nenaplňuje jako kontaktní forma."
 
Je jistě super hrát tak mezi kámoši, ale přece jen, nenapadlo vás najít nebo vyhlídnout si a zahrát si i s jiným podobným mužstvem? Dá se vůbec nějaká podobná parta najít? Máte přehled o tom, kdo jak třeba hraje po České republice?

Koláč za DIETOS: "Tak napadlo nás to asi po půl roce hraní, kdy jsme měli chuť změřit síly s jiným týmem. Je ovšem hodně těžké a složité někoho sehnat. Každý má strach z tvrdosti a hra se šátky zas někoho nebrala. V květnu jsme náhodou narazili na partu z Mostu, takže nápad odehrát s nimi match v nás ihned vzbudil nadšení - kde jsme vyhráli 74:0 a soupeře takticky předčili. Dá se určitě najít, ale je to velice těžké, protože není jak dát o sobě vědět. Známe týmy co hrají klasický AF, ale týmy jako jsme my neznáme, nebo o nich nevíme - vyjma týmu z Mostu."
 
Americký fotbal, ragby i FF mají svá pravidla. Vy uvádíte, že váš styl hry je od každého trochu. Ovlivní to třeba i výběr hřiště? Máte vůbec při hře přesně vymezený prostor? Jaké úpravy pravidel jste si dovolili?

Koláč za DIETOS: "Tak výběr hřiště záleží hlavně na povrchu a velikosti - začínali jsme na hřišti COP, poté na ,,Tyršáku,, a teď u Luží (u Jirsáka). V Šumperku je velice málo nám vyhovujících hřišť a nebo nejsou volně přístupné. Prostor vymezujeme podle počtu hráčů, rozměry hřiště krokujeme a půlku a touchdown zóny máme označeny dřevěnými špalky. Pravidla FF jsou dělaná především pro školní mládež do 15 let a jakýkoliv kontakt je zakázán. To nám přišlo nezajímavé a tak jsme spojili pravidla AF se šátky s FF - tím ta mutace. V současnosti přecházíme na hru s hokejovými vestami a zde je zakázán kontakt na hlavu, jinak jsou pravidla podobná jako v AF."
 


Sdílet na Facebooku Upozornit známého | Tisknout | Nahoru

NÁZORY K ČLÁNKU
Redakce Rej.cz není odpovědná za obsah diskuze. Každý přispěvatel nese právní odpovědnost za své zveřejněné názory.

Datum: 5.7.2007 11:57
Titulek: Bez titulku
Autor: Jaňule
souhlas 429 - nesouhlas 256
Koukám a nestíhám se divit, že se toliko mládeže dokáže bavit smysluplně, zdravě a kreativně. I parkour a SS, držím palce!

Reagovat
Datum: 5.7.2007 12:27
Titulek: Re: Bez titulku
Autor: Koláč ( DIETOS )
souhlas 356 - nesouhlas 284
Díky, jen je škoda, že nás je pořád tak málo! Kéž by takovejch bylo více.

Reagovat
Datum: 5.7.2007 13:41
Titulek: Bez titulku
Autor: nerez
souhlas 332 - nesouhlas 258
Myslím si, že právě pozměněná pravidla a styl vaší hry mohou vést k těžkostem se sháněním nových hráčů. Možná, kdybyste hráli čisté rugby nebo AF, přilákalo by to víc lidí. Tělesný kontakt je kořením obou těchto sportů a jakákoli úprava v tomto smyslu snižuje jejich hodnotu. Na druhou stranu chápu podmínky, ve kterých hrajete, takže přizpůsobení míry tělesného kontaktu je celkem logická věc. Proč ale měnit jakákoli jiná pravidla? Další věcí je zmiňovaná bezkontaktnost FF. Když jsem shlédl ty tři malé fotky FF, na dvou z nich mě upoutalo jasné tělesné bránění protihráčů, takže co vlastně u FF znamená bezkontaktnost? Vztahuje se ke všem hráčům nebo jen k hráči s míčem? Díky za odpověď. Jinak video je moc pěkné, je vidět, že máte propracovanou herní taktiku.

Reagovat
Datum: 5.7.2007 14:06
Titulek: Re: Bez titulku
Autor: Koláč ( DIETOS )
souhlas 370 - nesouhlas 318
Nevím jestli si pořádně četl článek, ale my hrajeme mutaci Af a FF. S FF jsme si vzali pouze šátky, jinak je ostatní z AF. Proto to blokování ci vidíš na fotkách.

Reagovat
Datum: 5.7.2007 14:09
Titulek: Re: Bez titulku
Autor: Kostel (DIETOS)
souhlas 316 - nesouhlas 226
Člověče musím souhlasit s Koláčem asi si nečetl ten článek řádně. Navíc si myslím že z fotek a videa je jasné o co tu jde.Zajímalo by mě co jsi myslel podmínkama ve kterých hrajeme?

Reagovat
Datum: 5.7.2007 14:14
Titulek: Bez titulku
Autor: Ch.Muska
souhlas 316 - nesouhlas 338
Doufám,že se tu nehádate...krása tohoto sportu vyplívá pomalinku napovrh a doufám, že se k vám (nám) někdo přidá a pozná krásu AF.

Reagovat
Datum: 5.7.2007 22:29
Titulek: Adresa!!
Autor: Koláč ( DIETOS )
souhlas 292 - nesouhlas 294

Reagovat
Datum: 8.7.2007 13:29
Titulek: krásná práce
Autor: Malunka
souhlas 362 - nesouhlas 278
Kluci,máte dobrej koníček,video taky good...ve sportu se sice nevyznám,ale rugby jsme hrávali v tělocviku(navrhl samozřejmě Ch.Muska)a bylo to hooodně dobry...přeju hodně úspěchů a vyhraných zápasů.

Reagovat
Datum: 8.7.2007 17:12
Titulek: Re: krásná práce
Autor: ...MildeZ...
souhlas 317 - nesouhlas 278
Díky:) přijď se někdy podívat a uvidíš sama, že to pochopíš ještě rychleji než Mucha stihne doběhnout pro TD :D:D

Reagovat
Datum: 11.7.2007 12:11
Titulek: kluci rychle do Brna
Autor: Jumper #23
souhlas 355 - nesouhlas 296
Zdravim footballisti,hraju za Alligators Brno AF už 8 let a nic mě neudělá větší radost než, že se AF(i FF) rozšiřuje do všech koutů. Mám pár kamošů v Šumperku, tak až za nima pojedu tak bych si s vama dal klidně trénik. Pokud se někdo z vás dostane do Brna na školu tak ať ani chvilku neváhá a přídá se k nám...
P.S. Kdyby jste chtěli nějaký info o trénikovejch metodách a tak, pisněte mě mail a já vám pošlu spoustu zajímavejch věcí, protože čím líp AF umíte(a rozumíte mu) tím víc vás baví....hodně zdaru

Reagovat
Datum: 11.7.2007 21:50
Titulek: Re: kluci rychle do Brna
Autor: ...MildeZ...
souhlas 333 - nesouhlas 307
Určitě :) budeme jenom rádi...stačí nechat zprávu na GB a kontakt..pak už bychom se s Tebou spojili;) každopádně se chystáme v sobotu do Brna tak třeba se setkáme a prohodíme pár slov;)

Reagovat
Datum: 11.7.2007 17:27
Titulek: Jen tak dál.
Autor: Red head
souhlas 405 - nesouhlas 247
Ahoj kluci. Mám velikou radost, když čtu tento článek. Je to fakt super, že jste začali trénovat. Držím Vám palce a třeba se někdy setkáme na hřišti. Za chvilku je tady finále české ligy. Asi se to bude hrát v Praze, ale bude to určitě super zápas. Nechcete dorazit??? Zatím ahoj WR #80 Red head PRAGUE LIONS www.lions.cz

Reagovat
Datum: 14.7.2007 20:52
Titulek: Bez titulku
Autor: jouza
souhlas 514 - nesouhlas 297
Hoši suprovější by bylo, kdyby jste pokoupili výstroje a hráli čistej Americkej fotbálek a pak tradá přihlásit na čaafu ať je o tým víc ;)

Reagovat
Datum: 14.7.2007 22:03
Titulek: Re: Bez titulku
Autor: Funky
souhlas 393 - nesouhlas 321
jasny, bylo by to lepsi, ale my nemuzeme koupit vystroj, kdyz se nas sotva sejde 8 :( chce to vic lidi ...

Reagovat
Datum: 14.7.2007 22:14
Titulek: Re: Bez titulku
Autor: Koláč
souhlas 407 - nesouhlas 358
Tak o lidi ani tak nejde - i když minimum 25 hráčů je dost, hlavně jde o tu výbavu, ta stojí mrtě a sehnat sponzora by byl asi problém, aspoň tady :)

Reagovat
Datum: 18.7.2007 22:39
Titulek: Re: Bez titulku
Autor: tb
souhlas 266 - nesouhlas 313
já se k vám klidně přidám:)

Reagovat
Datum: 18.7.2007 23:40
Titulek: Re: Bez titulku
Autor: ...MildeZ...
souhlas 334 - nesouhlas 274
Na adrese www.beugees.com/Dietos najdeš kontakty a stačí se ozvat buď mě a nebo Koláčovi a není problém se domluvit - můžeš přijít si si s námi zatrénovat a zahrát ;)

Reagovat

ZA KULTUROU ZADARMO

 VYHODNOCENÍ

V minulé soutěži se o volný vstup na zábřežský Akustikfest správnou odpovědí nikdo nepřihlásil, nemá tedy žádného výherce.