SPORT

Chování některých diváků na hokeji? Hrůza

12. ledna 2012, 11:39, téma HOKEJ, Michal Šíma


Šumperk - Fanoušci, tím myšleno kotel a k němu se přidávající jednotlivci, mají v Šumperku i celé první lize pověst jedněch z nejlepších. Pokud však Draci nehrají dobře, dokáží ostatní nároční diváci, tím myšleno především osazenstvo tribuny nad trestnou lavicí srazit domácí tým ještě o několik pater níže.
 "Kučero, už vypadni konečně!" řve asi čtyřicetiletý solidně vypadající muž po prvním inkasovaném gólu v zápase proti Benátkám. Spouští tak lavinu dalších urážek na adresu údajně chybujícího Sedláka a především na trenéra Radka Kučeru. Bodejť by ne, když hráči ve žlutém soupeře nepřehrávají a navíc si dovolili prohrát už dvakrát za sebou. Co na tom, že Sedlákovi kotouč přeskočil hokejku vinou spíše prudké přihrávky a špatného ledu. Co na tom, že trenér, byť vymyslí sebelepší taktiku, s takovou situací nic nezmůže.
 
Anonymita davu dělá svoje. Pískání a urážky vlastních hráčů jsou na zmiňované tribuně koloritem každého domácího zápasu. "Holíku, ty se na to už taky vykašli!" zazní znovu z několika úst po další zblokované střele šumperského kapitána. Kotel se může za nepříznivého stavu snažit podporovat, jak chce, ale hráči hrubou nespokojenost z druhé strany cítí i tak více než dobře. Proti Benátkám tým Radka Kučery dřel, ale byl svázán nervozitou. Nervozitou a snad možná i strachem před vlastními diváky.

"Hokejoví odborníci" v publiku sice často ani neznají základní principy hry, neví, který hráč je u puku či na kolik formací domácí hrají, to jim však v nadávání a rozumbradování nezabrání.

"Druhá liga!" zakřičí po druhém inkasovaném gólu starší pán a ještě si plácne s kolegou. Kvůli tomu přeci v Šumperku na hokej chodí. Zanadávat si na všechno, co jim přijde pod nos, případně mít poťouchlou radost z cizího neúspěchu. Říkáte si cizího? Jsou přece také ze Šumperka a na hokej chodí léta. Ale jistě, oni přece neprohráli. To Draci prohráli. Kdyby bylo skóre opačné, radovali by se jako malí kluci a v hospodě by si pak řekli: "Hráli jsme dobře."

Takoví diváci zkrátka jen vyhrávají, a když se nedaří, tak si nad snahou domácích borců ještě odplivnou. Jde sice o individua, která by se na bruslích patrně neudržela, avšak dokáží vyprovokovat i ostatní a hráči to moc dobře vidí. 
Jestliže se pak říká, že diváci jsou v Šumperku šestým hráčem a dokáží Draky strhnout ke skvělým výkonům, tak i naopak, dokáží je i pořádně srazit. 

Poznámka: Použité citace jsou upravené, protože je zpravidla doprovázejí vulgárnosti nejhrubšího zrna, které na veřejnost nepatří. 


Sdílet na Facebooku Upozornit známého | Tisknout | Nahoru

NÁZORY K ČLÁNKU
Redakce Rej.cz není odpovědná za obsah diskuze. Každý přispěvatel nese právní odpovědnost za své zveřejněné názory.

Datum: 12.1.2012 13:33
Titulek: Jsme Češi
Autor: Tomáš Marný
souhlas 157 - nesouhlas 117
Mohu-li oznámkovat jak ve škole tento článek, tak bych dal 1 s třemi hvězdičkami. Chodím tam již 30 let, ale letos je to snad nejhorší co pamatuji. To ještě ocitovat komentáře nad výkony mimo jmenovaných i Křetínského, Novotného či některých dalších "oblíbených", hráčů by se červenal i režisér pornofilmů. Dyť jsme prostě Češi a česká povaha je už taková a to nejen v hokeji. Čest patří všem, kteří dokáží objektivně zhodnotit výkony hráčů na ledě a dokáží poděkovat za výkon i když se prohraje, ale hráči tam nechají vše, co v nich je. Já v tom mužstvu vidím soudržnost, bojovnost i zápal, že ne vždy to stačí k výhře? Vždyť je to sport a tam může většinou vyhrát jen jeden.

Reagovat
Datum: 12.1.2012 17:42
Titulek: Re: Jsme Češi
Autor: Honza
souhlas 128 - nesouhlas 75
Nemyslím si, že zrovna toto je otázka národnosti ta povaha. Kritici jsou v každé zemi nejen v Česku. I v hokejové Kanadě jsou hokejoví kritici a taky v Anglii jsou fotbalí kritici. Není to jen otázka Česka.

Reagovat
Datum: 12.1.2012 13:37
Titulek: Bez titulku
Autor: Sluníčko
souhlas 138 - nesouhlas 124
Hezky napsaný pravdivý článek. Na hokeji jsem byla jen párkrát a mnohdy jsem se nestačila divit, co vše "fanoušci" dokáží vyslovit. Hodně ubohé. Proto doporučuju všem, co si chtějí užít správnou atmosféru a radost ze sportu, byť s jakýmkoliv výsledkem, stoupněte si do kotle a fanděte s DraFans, stojí to za to =)

Reagovat
Datum: 12.1.2012 14:25
Titulek: Tak se bohužel chová většina Čechů, takže i ti hráči
Autor: Starý Drak
souhlas 103 - nesouhlas 71
Bohužel, ani sami hráči nebudou jiní .....když budete snaživým zaměstnancem u firmy, se kterou má zákazník špatnou zkušenost, tak vás tento zákazník pošle do háje, i kdybyste se přetrhli.....většina lidí uvažuje zkratkovitě, jde jen o to se nad to dokázat povznést, neházet flintu do žita a pokračovat v těžkém boji života......všichni ho bojujeme.

Reagovat
Datum: 12.1.2012 22:14
Titulek: Když se vyhrává tak se tleská
Autor: Karel
souhlas 145 - nesouhlas 118
Souhlasím z článkem na začátku.Prostě když Draci vyhrávají tak jsou u všech nejlepší,ale nedej bože když přijde pár proher tak to ti fanoušci neunesou.Myslím si,že si Draci pod taktovkou Radka Kučery vedou tuto sezonu až moc dobře.Tak nechápu ty nespokojené diváky!!!!COPAK JSOU TI DRACI NĚJAKÁ KAPELA,ABY POŘÁD VYHRÁVALI???????????????????Trochu se to chce nad sebou zamyslet no ne????????Prostě ty co chcou hokejisty podpořit tak přijdou fandit na každý zápas a ti co si chcou ulevit a vyřádit at raději zkusí štěstí jinde.

Reagovat
Datum: 14.1.2012 15:58
Titulek: Re: Když se vyhrává tak se tleská
Autor: David
souhlas 55 - nesouhlas 129
Ono v Česku je "blbým zvykem" říkat: Když VYHRAJEME - MY JSME VYHRÁLI. Naopak když PROHRAJEME - ONI PROHRÁLI.

Reagovat
Datum: 13.1.2012 20:08
Titulek: moravska pakaz
Autor: P R A Z A K
souhlas 138 - nesouhlas 172
at jde celej sumperskej hokej do sra..k

Reagovat
Datum: 13.1.2012 20:18
Titulek: Souhlas
Autor: Petr
souhlas 125 - nesouhlas 122
Taky jsem odešel po 2. třetině ze svého obvyklého místa, protože jsem už "odborníky" za mnou nemohl poslouchat...Doufám, že všichni ti kritici jsou ve svém zaměstnání stoprocentní a bezchybní...

Reagovat
Datum: 14.1.2012 16:49
Titulek: Hrůza i při fandění v jiných sportech.
Autor: Mára
souhlas 142 - nesouhlas 140
Vážení kdyby jste slyšeli a viděli co dokáží někteří fanoušci při domácích zápasech šumperských basketbalistů ve 2. lize...Na rozdíl od zimního stadionu kde některé pokřiky zaniknou v davu a už je neslyší třeba diváci o pár metrů dále, tak při basketu hraném v tělocvičně jsou mnohdy rozhodčí a hráči hostů vystaveni zcela nevybíravým a sprostým urážkám a psychickým výlevům (díky menšímu prostoru haly daleko více slyšitelným). Tím se nechci zastávat "fandů" na hokeji, protože je to skutečně mnohdy hrůza. Státní policie postává venku (čekajíc na případné zavolání), městská policie se krčí v rohu stadionu směrem k umělce a má na starosti důležitý akt - po skončení zápasu odemčít východ. Když jsem jednou na podzim chtěl odejít ze zimáku asi dvě minuty před koncem hrací doby zmíněným východem a viděl jsem unuděného a přitom tvrdohlavého "měšťáka", který nás (bylo nás více) nechtěl vypustit, tak jsem se zařekl, že na hokej nikdy více pane VV.

Reagovat
Datum: 16.1.2012 14:18
Titulek: Bez titulku
Autor: Miroslav1
souhlas 89 - nesouhlas 107
Doporučil bych autorovi článku navštívit fotbalové zápasy v okolí. Na vesnicích nebo i ve městech. Výsledek bude takový, že se dozvíte, že to co popisujete je zcela normální a děje se to všude a ve většině sportů.

Reagovat
Datum: 16.1.2012 18:19
Titulek: Re: Bez titulku
Autor: cinique
souhlas 124 - nesouhlas 121
A myslíte, že když se to děje všude a ve většině sportů, že to znamená, že je to normální? Skutečně je potřeba se smířit s tím, že sportovní fanoušci jsou prostě dobytek?

Reagovat
Datum: 16.1.2012 19:37
Titulek: Re: Bez titulku
Autor: Autor článku
souhlas 131 - nesouhlas 110
Autor článku moc dobře ví, jak to chodí ať už z pozice hráče nebo i diváka. Normální to však zcela jistě není. Normální je alespoň základní slušnost a sportovní chování i na tribuně.

Reagovat
Datum: 17.1.2012 10:29
Titulek: emoce při sportu
Autor: aNONYM
souhlas 99 - nesouhlas 126
Sport je založen na emocích. Kdyby je nevybuzoval, nikoho by nezajímal. Ne nadarmo se říká „chléb a hry“. Dav je třeba nakrmit a občas jim zvednout adrenalin nějakým soubojem. Dřív to byly třeba gladiátorské zápasy, dnes je to sport.
Proto chtít po divácích, aby při sportu neměli emoce je hloupost. A myslet si, že budou na zápase projevovat jen radost a vztek potlačí, je další nesmysl.
Lidi platí za podívanou a pokud se jim nelíbí, mají právo, jako každý zákazník nespokojený se službou, to dát najevo. Někdo skřípe zubama, někdo si spíš pro sebe zakleje a někdo řve sprosté urážky. Je to jako v životě; když vám řezník prodá smradlavé maso, budou reakce lidí podobné, někdo si to nechá líbit, někdo udělá pořádný cirkus.
Já nechci hájit někoho, kdo řve sprosté urážky, ale pokud hraje Šumperk špatně, proč jim to nedat najevo? Z tohoto pohledu mi připadá uplakaný článek Michala Šímy jako nevyvážený – kdo si dovolí kritizovat „zboží, za které zaplatil“, je vlastně hlavním viníkem prohry. Taky jeho neuvěřitelná znalost osobního života sprostých fanoušků je zarážející. Ví o nich očividně skoro všechno.
Na zápasech se fandilo i nadávalo vždycky, věřte nebo ne, a pokud se to hokejistům nelíbí, ať hrají bez fandů nebo ať zakážou vstup těm největším „hovadům“. Ale nemyslím si, že to udělají… Jako profesionálové s tímto chováním musí počítat a musí ho zvládnout, i když by jistě těm křiklounům dali nejraději hokejkou přes čuňu.

Reagovat
Datum: 17.1.2012 11:06
Titulek: Re: emoce při sportu
Autor: cinique
souhlas 119 - nesouhlas 78
Na zápasech se nadávalo vždycky, to je pravda. Jen mám pocit, že dřív se to bralo jinak. Dřív byli vždycky "naši" ti nejlepší. Ať už byli "naši" kdokoliv. A pokud se jim nedařilo, byla to většinou vina špatného rozhodčího, velice šikovně a zároveň brutálně faulujících protihráčů, špatného ledu(či čehokoliv jiného), počasí nebo třeba erupcí na slunci. Dřív prostě fanda svým vlastním hráčům nenadával. I kdyby to byli ti největší chcípáci, byli stejně pořád nejlepší a nadávalo se na všechny a na všechno okolo. V tom je podle mě ta zásadní změna.
Otázkou je, jestli je to dobře nebo špatně.
Mohlo by to znamenat, že u lidí v tomto státě se pomalu zvyšuje míra sebekritiky, že už se nesnaží svalovat vinu vždy na všechny kolem, ale vidí konečně chyby tam, kde skutečně jsou...
Nebo by to taky mohlo znamenat rychle se snižující míru nějaké "vlastenecké" hrdosti - přinejmenším tedy v tom lokálním měřítku...
Nebo přibývá lidí, kteří opravdu chtějí pouze nadávat a vylévat si svůj vlastní osobní vztek a hledají jen jakýkoliv hromosvod...
Tak jako tak - pokud se hráči při hře bojí svých vlastních diváků - je něco špatně. (ale já spíš myslím, že tady si pan Šíma tak malilinkato zapřeháněl ;-))

Reagovat

ZA KULTUROU ZADARMO

 VYHODNOCENÍ

V minulé soutěži se o volný vstup na zábřežský Akustikfest správnou odpovědí nikdo nepřihlásil, nemá tedy žádného výherce.