ZPRAVODAJSTVÍ

Test selhal. Most překvapil

6. srpna 2019, 09:00, Jaroslav Kropáč
Petrov nad Desnou – Řízenou destrukci mostu v Petrově nad Desnou naplánovalo Ředitelství silnic a dálnic na konec července. Současně přizvalo vědce z ČVUT, aby při zátěžových zkouškách otestovali unikátní technologii. Konstrukce, která byla podle odborníků v havarijním stavu a hrozilo její zřícení, ale zvládla zátěžovou zkoušku na výbornou – unesla 455 tun. To je daleko víc, než výpočty předpokládaly.

 „Musím říct, že mě to překvapilo. Vůbec jsem nečekal, že by most takové zatížení unesl,“ přiznal Tomáš Rotter ze stavební fakulty ČVUT.
Technici na mostě pracovali už od začátku letošního dubna, kdy k němu připojili systém dlouhodobého monitoringu. Destrukční test spočíval v zatížení stavby obrovskými pytli s kamením. Ani poté, co jeřáb položil poslední zátěž, se ale most k zemi nezřítil.
„Pokus o demolici mostu nám kromě překvapení přinesl i řadu důležitých dat, která budeme moci využít jinde,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Kde udělali inženýři chybu?

Fakt, že oproti výpočtům unesl most několikanásobnou váhu, zaskočil nejen samotné konstruktéry, ale i řadu svědků, kteří demoličnímu testu přihlíželi.
„Přes most kvůli údajně havarijnímu stavu nemohla jezdit auta s váhou přes třináct tun. Teď je jasné, že se po něm klidně mohly prohánět tanky, a nic by se nestalo,“ řekl Týdnu na severu Arnošt Suchý, který se na zatěžkávací zkoušku mostu přijel podívat až ze Zábřeha.
Vysoká pevnost mostní konstrukce mohla být podle techniků způsobená použitím kvalitní oceli, kterou měli konstruktéři v roce 1906 k dispozici. Demontované části petrovského mostu mají v budoucnu tvořit součást expozice Muzea silnic v nedalekých Vikýřovicích.


Doporučit tento článek přátelům na FacebookuSdílet na Facebooku Poslat známému e-mailem upozornění o tomto článkuUpozornit známého Verze pro tiskTisknout NahoruNahoru

NÁZORY K ČLÁNKU
Reagovat na příspěvek:
Datum: 6.8.2019 16:26
Titulek: co to bylo za odborníky?
Autor: Petr
Co to bylo za odborníky, kteří ohodnotili most na "havarijní stav"? Nejsem statik, ale tuším že most který unese 455 tun, není v havarijním stavu. Z čeho tak "odborníci" usoudili? Jsou nějaké fotografie např. prasklých nosníků? Kecy o kvalitní oceli- to jako dnes se kvalitní ocel už nevyrábí? Postaví se tam nový most, jeho životnost bude tak 30 let, tak jak životnost mostů na D1.
Prostě se zase zničilo něco, co tady zbylo z dřívější doby. Odborníci na mosty by si mohli podat ruku s tím, co nechal zničit Sanatorku.
Redakce Rej.cz není odpovědná za obsah diskuze. Každý přispěvatel nese právní odpovědnost za své zveřejněné názory.

Jméno:

E-mail:

Titulek:

Text:
 

Zadejte, prosím, aktuální rok (4 číslice):

ZA KULTUROU ZADARMO

 VYHODNOCENÍ

V minulé soutěži se o volný vstup na zábřežský Akustikfest správnou odpovědí nikdo nepřihlásil, nemá tedy žádného výherce.