KULTURA

Cembalista Martin Hroch exceloval v Mahlerově filharmonii

12. dubna 2013, 12:05, téma KLASICKÁ HUDBA, redakce,VK
Jihlava – V neděli 7. dubna proběhl v historických prostorách Domu filharmonie v Jihlavě druhý koncert komorního cyklu Filharmonie G. Mahlera. Jeho jediným interpretem byl výrazný představitel mladé cembalové generace, zábřežský rodák Martin Hroch. Ten po studiích na Konzervatoři P. J. Vejvanovského v Kroměříži absolvoval cembalovou třídu B. M. Willi na JAMU v Brně a své umění rozšířil o mistrovské kurzy u předních světových osobností tohoto královského nástroje. V zábřežském regionu je známý především jako výrazná osobnost kulturního života, hudební pedagog, dramaturg a ředitel hudebně-vzdělávacího projektu Mezinárodní interpretační kurzy.
První polovina cembalového recitálu, nesoucího podtitul Hudba na dvorech královských, vnesla do vyprodaného sálu jihlavské filharmonie svěží italský temperament. Stylově velmi odlišné skladby postupně odhalovaly nejen množství rozmanitých výrazových a zvukových možností cembala, ale především roviny interpretovy mnohostranné umělecké osobnosti. 

Díla anonymního skladatele Variation on the Romanesca a Partite diversi di Folia B. Pasquiniho se nesla v duchu nápaditých variačních forem a virtuozity. Händelova Suita G dur HWV 441 pak odrážela italskou inspiraci v tanečních prvcích. Zde dokázal Martin Hroch vystihnout a přesvědčivě odlišit charakter jednotlivých tanců. V Italském koncertu J. S. Bacha BWV 971 bylo jasně patrné porozumění struktury skladby a tempová soudržnost celků. Je jen velká škoda, že zde interpret neměl k dispozici dvoumanuálový nástroj, kterému je skladba a priori určena. Kladně hodnotím nástrojovou techniku, která sloužila plně přesvědčivosti výrazu, a zastínila tak i malou dekoncentraci na konci první věty.

V druhé polovině koncertu převládala hudba francouzská a česká. Vingt-cinquieme Ordre (Suitu č. 25) F. Couperina a La Poule (Slepici) jeho současníka Jean-Phillippa Rameaua přednesl Hroch se smyslem pro vtip, lehkost, šarm a eleganci. Večer pak uzavřel neskromně virtuózní a strhující Sonátou D dur českého klasika L. Koželuha.

Je až s podivem, jak pestré jsou výrazové prostředky barokního klávesového nástroje, historické kopie vlámského cembala Ioannesa Ruckerse z první poloviny sedmnáctého století, kterým interpret disponuje. Kultivovaný slovní projev, kterým pak cembalista svůj koncert provázel, nenechal nikoho na pochybách, že se jedná o umělce s duší aristokrata, o němž ještě mnohé uslyšíme.

Mgr. Vladimír Kolář, se svolením autorky částečně přejato z OperaPlus (autor: Radana Velinská)






Doporučit tento článek přátelům na FacebookuSdílet na Facebooku Poslat známému e-mailem upozornění o tomto článkuUpozornit známého Verze pro tiskTisknout NahoruNahoru

NÁZORY K ČLÁNKU
Tento článek dosud nikdo neokomentoval, přidejte svůj názor.

ZA KULTUROU ZADARMO

 VYHODNOCENÍ

V minulé soutěži se o volný vstup na zábřežský Akustikfest správnou odpovědí nikdo nepřihlásil, nemá tedy žádného výherce.